Grafiskā dizainere ir cilvēks, kas informācijas kopumu pārvērš dizainiski estētiskā veidā, ko klientam ir viegli uztvert, nododot vēstījumu un liekot izdarīt izvēli, piemēram, iegādāties kādu preci vai pakalpojumu vai atbalstīt kādu labdarības pasākumu. Tāpat palīdzot izcelties klientam starp konkurentiem. Lai strādātu par grafisko dizaineri ir nepieciešama radošā domāšana, tehniskās prasmes, prasme plānot savu laiku un komunikācijas spējas.
Nozare ir ātri mainīga, jo attīstoties tehnoloģijam mainās prasības, kas liek dizainerei apgūt jaunas prasmes un zināšanas.
Grafiskā dizainere ir atbildīgs par vizuālo konceptu izstrādi, kas stāsta stāstu vai informē. Darbs sākas ar klientu vajadzību un vēlmju analīzi, ideju ģenerēšanu un koncepta izstrādi, ideju attīstīšanu. Dizainere izmanto programmas kā piemēram, Adobe Illustrator, Adobe Photoshop un citas, lai veidotu dizainu, rediģējot attēlu, grafiskos vai citus vizuālos materiālus. Viņi strādā pie dažādiem projektiem - reklāmas materiālu izveides, uzņēmuma vizuālās identitātes izstrādes, vides reklāmām, soc. tīklu dizaina izveides utt. Šajā profesijā ir būtiski spēt interpretēt klientu vēlmes un pārvērst tās efektīvā, kvalitatīvā gala produktā, kas atbilst konkrētajai mērķauditorijai, kā arī spēt pielāgoties dažādiem stiliem un prasībām, iekļaujoties termiņos.
Grafiskās dizaineres darba diena ietver dažādus gan radošus, gan tehniskus uzdevumus, gan problēmu risināšanas jautājums. Diena pārsvarā sākas ar e-pastu un ziņu pārbaudi un klientu atsauksmju, labojumu apskati, esošiem vai pabeigtiem darbiem. Seko plānošanas posms, kurā tiek izvērtētas prioritātes un sastādīti gakvenie dienas mērķi. Dizainere lielāko savas dienas daļu pavada veidojot, labojot dizainus un domājot idejas. Bieži vien nākas strādāt pie vairākiem projektiem vienlaikus, koordinējot termiņus un klientu prasības. Būtiska dienas daļa ir arī komunikācija ar klientiem un kolēģiem, apspriežot projektu ideju, attīstību un veicot nepieciešamos labojumus un izmaiņas. Kā arī nododot gatavos failus klientam vai drukai, dizainerei ir jāpārbauda materiāli, pirms tie tiek nodoti drukas uzņēmuma vai klientam.
Lai kļūtu par veiksmīgu grafisko dizaineri, nepieciešamas šādas pamata prasmes:
Mēs augstu vērtējam sadarbību un kopīgas zināšanas – Tavs ieguldījums var daudz mainīt! Ja Tev ir vērtīgas atziņas par šo amatu, personīgā pieredze vai noderīga informācija, kas varētu papildināt šo lapu, sazinies ar mums! Kopā mēs varam radīt vērtīgu resursu topošajiem IT speciālistiem.
Grafiskā dizainera karjera parasti sākas ar izglītības iegūšanu grafiskā dizaina nozarē, piemēram, bakalaura grāds vizuālajā mākslā, grafiskajā dizainā vai līdzīgā nozarē. Studijas nodrošina pamatzināšanas par dizainu - tipogrāfija, krāsu teorija, kompozīcijas izjūta. Studenti apgūst praktiskas prasmes, strādājot ar dažādām programmatūrām, piemēram, Adobe Illustrator vai Adobe photoshop un izstrādājot studiju darbus vai savus individuālos projektus. Papildus formālajai izglītībai, dizainerei ir svarīgi sekot līdzi tehnoloģiju un dizaina tendencēm, atjaunojot un uzlabojot savas prasmes un zināšanas.
Lai gan sertifikāti nav obligāti, tie sniedz lielākas iespējas darba tirgū un palīdz izcelties konkurences vidū. Populāri sertifikāti ietver Adobe Certified Expert (ACE) un Certified Graphic Designer no Graphic Design Certification Institute. Šādi sertifikāti apliecina prasmes un zināšanas, izmantojot konkrēto programatūru un izpratni par noteiktiem grafiskā dizaina aspektiem. Tāpat pieejami dažādi tiešsaistes kursi un apmācības programmas, kas ļauj apgūt jaunas prasmes vai paplašināt esošās zināšanas. Regulāra dalība semināros, darbnīcās un konferencēs ir arī lielisks veids, kā atjaunot vai uzlabot savas zināšanas un iepazīties ar jaunākajām nozares tendencēm.
Tāpat kā zināšnas, tā arī pieredze ir ļoti būtiska grafiskā dizainera karjerā. Sākotnēji, iesācēji var strādāt kā asistenti vai praktikanti, lai iegūtu praktisku pieredzi. Vidējā līmeņa pozīcijas prasa pieredzi dažādu projektu vadīšanā un spēju patstāvīgi izpildīt uzdevumus. Seniora līmeņa dizaineres bieži vada projektus, piedalās stratēģiskā plānošanā un var uzņemties vadības lomas. Ar laiku, pieredzējušas dizaineres var kļūt par vecākām dizainerēm vai radošo direktori vai sākt savu uzņēmējdarbību kā freelanceris (jeb pašnodarbināta persona). Nemitīga prasmju pilnveidošana un adaptācija pie nozares izmaiņām ir svarīga, lai saglabātu konkurētspēju un profesionālo augšupeju.
Grafiskie dizaineri izmanto plašu programmu klāstu. Vissbūtiskākā ir prasme strādāt ar Adobe Creative Suite, jo mūsdienās tā ir vissizplatītākā programmu pakotne, ko dizaineri izmanto ikdienu. Adobe Creative Suite programmas ļauj izveidot un rediģēt attēlus, veidot maketus un izstrādāt dažādus dizaina elementus, apstrādat bildes un daudz ko citu, kas ir nepieciešams dizaineri veidojot dizainu. Taču virspusēji dizaineri ir jāpārzin arī citas, netik bieži izmantotas programmatūras, piemēram, CorelDraw, Sketch un Figma. Ir arī dizaineri kas izmanto Canva vai Photopea, lai veiktu kādu no uzdevumiem. Dizaineriem ir jābūt arī izpratnei par drukas procesiem un materiāliem, kas tiek sagatavoti e-videi. Tāpat svarīga ir prasme izmantot projektu vadības rīkus, piemēram, Jira, Trello, Asana, lai pārvaldītu projektus un komunicētu ar komandu un klientiem.
Grafiskās dizaineres alga var atšķirties atkarībā no pieredzes, izglītības, specializācijas un darba vietas atrašanās vietas. Alga jaunām dizainerēm var būt ap € 900 līdz € 1 400 mēnesī, savukārt, pieredzējušākiem profesionāļiem alga var pārsniegt € 3 000.
Freelanceris, kura strādā ar noslēgtu līgumu ar klientu un piedāvā savus pakalpojumus par maksu, var gūt ievērojami mainīgu ienākumu līmeni - atkarībā no klientu skaita un projekta veida. Algas var arī atšķirties atkarībā no nozares - piemēram, vai dizainere strādā aģentūrā, vai strādā pie uzņēmumu vizuālās identitātes izveides, vai ir in house dizainere (dizainere, kas izstrādā dizaina materiālus tikai vienam konkrētam uzņēmumam). Algas tendences var mainīties, ņemot vērā ekonomikas izmaiņas un tehnoloģiju attīstību.
Grafiskā dizaina jomā pastāv vairākas karjeras attīstības iespējas. Ar pieredzi bagātas dizaineres var virzīties uz augstākiem amatiem, piemēram, vecākā dizainere vai radošā direktore, kur ir lielāka atbildība par projektu vadību un virzienu, un mazāk pats dizainēšanas process. Ir arī dizaineres, kuri ir uzkrājuši lielāku pieredzi, izveidojuši savu reputāciju un bagāti ar zināšanām, vēlās lielāku brīvibu un izlemj pāriet freelancā vai veidot paši savu uzņēmumu. Paplašinot savas prasmes un zināšanas, apgūstot saistītas nozares, piemēram, fotografiju, video produkciju vai digitālo mārketingu, dizaineris palielina savas iepējas darba tirgū un atver sev jaunas karejeras iepējas.
Grafiskā dizaina profesijai ir pieprasīta, jo uzņēmumi un organizācijas pastāvīgi meklē profesionāļus, kas spēj izstrādāt efektīvus vizuālos komunikācijas risinājumus tieši viņu uzņēmumiem. Tomēr konkurence ir liela, un dizaineriem ir jābūt gataviem nepārtraukti uzlabot savas prasmes un pielāgoties jaunākajām tendencēm, lai saglabātu konkurētspēju.
Iegūt darbu grafiskā dizaina nozarē bez iepriekšējas profesionālās pieredzes var būt ļoti liels izaicinājums, bet tas ir iespējams, ja cilvēks spēj sevi pierādīt un pierādīt kā zinošu jomas cilvēku. Svarīgs ir portfolio un tas cik kvalitatīvs, cik dažāds un radošs tas ir, lai uzrunātu nākošo darba deveju vai klientu. Jaunām dizainerēm noderīgi būtu piedalīties dizaina izaicinājumos, piedalīties brīvprātīgajos projektos vai veidot savus projektus, lai parādītu savas zināšnas un prasmes. Kā arī ir noderīgi veidot kontaktu ar nozares profesionāļiem, lai iegūtu ieteikumus un uzzinātu par brīvajām vakancēm pozīcijām. Jaunajām dizainerēm bieži ir jāsāk ar zemākām pozīcijām vai pat jāveic darbs bezmaksas, lai pakāpeniski veidotu savu karjeru un pierādītu sevi.
Grafiskā dizaina nozare ir salīdzinoši augsts konkurences līmenis. Daudzi dizaineri cenšas izcelties, piedāvājot savu unikālo pieeju vai specializējoties konkrētā nišā. Svarīgi nepārtraukti pilnveidot savas prasmes, sekot līdzi tendencēm un tehnoloģijām, kā arī veidot spēcīgu kontaktu ar klientiem un uzņēmumiem ar ko dizaineris ir sadarbojies.
Grafiskais dizains ir radoša un dinamiska profesija, taču ir vairāki izaicinājumi. Viena no galvenajām prasmēm, neskaitot zināšanas, ir spēja iekļauties termiņos un plānot savu laiku lai tas būtu efektīgi izlietots. Tāpat rast risināumu sarežģītās situācijās, jo bieži vien nākās saskarties ar to ka darbs ir jāveic ļoti īsā termiņā. Kā arī jāprot komunicēt ar klientiem, uzklausīt un izprast viņu vēlmes, pārveidojot to visu funkcionālā dizainā. Jārēķinās arī ar darba dažādību - kāds projekts prasīs ļoti lielu radošumu, kāds prasīs to mazāk, ka arī spēju strādat komandā vai individuāli.
Lai pretendētu uz kādu no grafiskās dizaineres amatiem ir būtiski sagatavot spēcīgu portfolio, jo tas būs noteicošais vai dizainere tiks saukta uz nākošo atlases kārtu. Kā arī jārēķinās, ka pārsvarā otrajā atlases kārtā pēc intervijas, dizainerei tiks dots pārbaudes uzdevums, kurā viņa pierāda savas zināšanas un prasmes, veicot konkrētu uzdevumu. Intervijas laikā ir būtiski pēc iespējas smalkāk un skaidrāk izklāstīt savu iepriekšejo pieredzi dizainā, kā arī prasmes un izvēles veidojot dizainu, jo primāri tiek vērtēts portfolio, pieredze un prasmes.
Intervijas laikā dizainerei noteikti tiks pārjautāts vai viņa vairāk ir komandas cilvēks vai pretēji, kā viņa tiek galā ar uzdevumiem īsos termiņos un kā rod risinājums stresa situācijās. Vērtēta tiek arī aktīva līdzdalība, cik ieintresēts ir uzņēmuma darbošanas sfērā, uzdodot jautājums par uzņēmumu vai konkreto projektu.
Grafisko dizaineru prasmju attīstīšanai un uzturēšanai ir pieejami daudz un dažādi mācību resursi. Tiešsaistes platformas kā Coursera, Udemy, un Skillshare piedāvā dažādus kursus, lai gan apgūtu kādu no programmām, gan lai gūtu jaunas zināšanas par kādu specifisku tēmu.
Adobe mājaslapā netikai ir iespējams iegādāties programmas, bet arī uzzināt par programmu atjauninājumiem, kā arī iemacīties kā iegūt konkrēto rezultātu kādam konkrētam efektam vai darbībai. Tāpat ir iespeja sekot līdzi Adobe Max un iegūt dažādu informāciju no jomas profesionāļiem. Tāpat lai vislabāk apgūtu vielu, ir nepieciešama prakse. Viens no labākajiem veidiem ir dizaina izaicinājumi, piemēram, The Glow & Grow club, kas piedāvā dizaina izaicinājumus priekš uzņēmuma vizuālās identitātes dizaineriem. Tāpat vērtīgi ir sekot līdzi gan "Instagram", gan "TikTok" dažādiem dizaineriem, kas bieži dalās ar kādiem ieteikumiem vai pamācībām. Noderīga var būt arī "Facebook" grupas un dažādi forumi.
Ņem vērā, ka mācību materiāli tīmeklī ir ļoti daudz un te ir tikai daži no tiem.
Iespējamība tikt pie pirmā darba bez pieredzes tiek izvērtēta sekojot līdzi darba tirgus tendencēm, runājot ar dažādiem uzņēmumiem & profesiju pārstāvjiem Latvijā.
Ņemt vērā, ka šis reitings ir vairāk vai mazāk subjektīvs, taču vairumā gadījumu varētu būt diezgan ticams.
Ja tu nepiekrīti šeit norādītajam, sazinies ar mums un pamato savu viedokli.